Danmark Ramt af Tøjkrise på Arbejdsmarkedet

Der er sket noget af en revolution de seneste år, når det kommer til de ansattes påklædning, i det danske erhvervsliv. Der plejede at være et klart skel: i nogle erhverv var det ret ligegyldigt hvad man havde på, og i andre erhverv var det kun et jakkesæt, der var godt nok. Det var ligesom de to muligheder der var. At verden var så sort og hvid gjorde sig ganske bemærket i det udvalg af firmatøj der var til rådighed. Firmatøj var primært henvendt til den første kategori: altså dem, hvor det var stort set ligegyldigt, hvor godt deres tøj så ud. Firmatøj med logo har derfor længe været kendt for ikke at være særligt pænt, og i mange tilfælde direkte grimt. Den primære grund til at virksomheder købte firmatøj var for at de ansatte havde noget på der kendetegnede at de var ansatte, og så for at have noget at klistre sit logo på. Når det er de eneste krav man har, så er det klart, at budgettet der bliver lagt for firmatøj er så lavt som muligt. Desværre har det også betydet, at producenterne af firmatøj traditionelt set har fokuseret på at gøre det så billigt som muligt, og er gået på kompromis med alt hvad der hedder kvalitet eller mode.

Men det har langt om længe ændret sig! Det er gået op for de danske virksomheder, at det tøj deres ansatte har på, selvfølgeligt er en stor del af det indtryk, som kunderne får af virksomheden. Det er ikke et særligt godt signal at sende, at man er villig til at gå på kompromis med kvalitet for at spare en skilling. Hvis en virksomhed derimod investerer i moderne business wear, så undgår man ikke alene de negative konnotationer, men kan styrke oplevelsen af ens virksomhed og produkt.

En virksomhed kan selvfølgeligt bare bede de ansatte selv om at købe business casual tøj. Det kan også fungere ganske fint, men det mindsker den kontrol du som virksomhedsejer har over firmaets brand. Business casual, eller business wear som det også kaldes, er nemlig en meget bred kategori. I stedet for hele tiden at fintune og tilrette kravene til de ansattes påklædning, hvorfor så ikke bare udvælge det helt rigtige, og give det til de ansatte i form af firmatøj? Det gør det nemmere at ansatte nye personer, gør livet lettere for de ansatte, og giver virksomheden fuld kontrol over hvordan de præsenteres. Det er samtidig den eneste ordentligt måde at få dit logo til at være en del af forretningstøjet på.

Det er altså en positiv ?tøjkrise? vi er på vej ind i: den samme som man selv som privatperson kan rammes af, når man har et klædeskab fyldt med lækkert tøj, og har svært ved at vælge hvad der vil være aller bedst.